موسسات اعتباری غیر مجاز دردسرساز شدند

مراقب جیب هاتون باشید

موسسات اعتباری به عنوان نهاد تامین کننده مالی کشور بایستی به تقویت اقتصاد  کمک نمایند. لیکن برخی از این موسسات به معضلی برای اقتصاد و پول مردم تبدیل شده اند. این روزها شاید در اخبار و رسانه‌ها در مورد تجمع مردم برای پس گرفتن پولهای خود در مقابل برخی موسسات اعتباری و یا بانک مرکزی چیزهایی شنیده باشید. طی چندین روز گذشته افرادی درخصوص موسسات از من سوالاتی داشتند. یکی از آنها خیلی نگران میگفت “۹۵ میلیون تومان سپرده کرده ام و مراجعه کردم دیدم مردم صفی طولانی برای پس گفتن پول خود دم در موسسه بسته اند.

موسسات اعتباری غیرمجاز
موسسات اعتباری غیرمجاز

ذات سرمایه‌گذار

شکی در این نیست که هر سرمایه گذار و یا بهتر بگویم هر انسانی تمایل دارد که سود بیشتری از فعالیتهای خود ببرد. در این راستا افرادی هستند که پولهای خود را به بهانه کسب سود های بیشتر در موسسات اعتباری غیرمجاز سپرده گذاری کرده‌اند. اما به چه قیمتی! ممکن است برای چند درصد سود بیشتر به اصل پولمان خدشه وارد شود. به قولی گفتن که برخی ها از حول حلیم ….. خلاصه اینکه خیلی مراقب باشین.

هر سودی یک ریسکی دارد

هر زیادی که خوب نیست. صرف اینکه جایی پول زیادی میدهد که نباید به آن اعتبار کرد. یک سرمایه گذار خوب در کنار سود همیشه به بحث ریسک هم توجه دارد. عموماً مردم و کلاً انسان به گونه ای است که سود را می بیند ولی توجه کمتری به ریسک دارد.

یک مثال

مثالی میزنم اگر هم ارتباط زیادی نداشت خودتان ببخشید. تصور کنید که شما به عسل نیاز دارید. به شما میگویند ابتدای جنگل یک درخت کوچک هست که یک کیلو عسل به آن آویزان است کافی است از نیش زنبور مراقبت کنید میتوانید عسل را بردارید. آن طرف دیگر جنگل هم یک کندویی هست که سه کیلو عسل دارد ولی یک خرس در همان نزدیکی است که ممکن است جان شما را بگیرد. آیا شما اقدام به رفتن آن طرف جنگل می‌کنید؟! (شاید برخی ها بروند) در اینجا هم همین شرایط حاکم است باید به ریسکی که سرمایه گذرای ما را تهدید توجه داشته باشیم. عدم توجه = شرایطی که الان هست.

هشدارهای قبلی در مورد موسسات اعتباری

بانک مرکزی بارها و بارها درخصوص اینگونه موسسات در تلویزیون و یا بنرهای تبلیغاتی هشدار داده است. قبلاً هم در سایت مقاله ای با عنوان چگونه در بانک سرمایه گذاری مناسبی داشته باشیم قرار گرفته بود و در مورد موسسات و بازی پانزی آنها صحبت شده بود. توصیه میکنم این مقاله را بخوانید تا به چرایی مشکلات موجود در بانکها و موسسات اعتباری بیشتر آشنا شوید.

یک روش شناخت خوب

یک روش خیلی خیلی ساده و خوب برای شناخت موسسات و یا حتی بانکهای مشکل دار به شما پیشنهاد میدهم که در اکثر مواقع جواب میدهد. به طور کلی اگر دیدید یک موسسه ای سودهای غیر معمول پرداخت میکند یعنی با سود بانکهای دیگر تفاوت زیادی دارد مطمئن باشید در ساختار خود مشکل دارد. مطمئن باشید!

بانکها و موسسات اعتباری مجاز

اسامی بانکها و موسسات مجازی که میتوانید در آنها سپرده گذاری کنید در سایت بانک مرکزی ایران منتشر می‌شود. در مقاله قبلی لینک سایت بانک مرکزی را گذاشته بودم در این مقاله برای راحتی کار اسامی آنها را می‌آورم امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرد:

یک توصیه

اگر پولی در موسسات غیر مجاز دارید سعی کنید آنها را به بانکهای بزرگتر انتقال دهید. شاید بگید خوب سود کمتری میدهد. باز هم بحث ریسک و سود پیش می‌آید. آیا دوست دارید اضطراب این را داشته باشید که کی به پولم خواهم رسید!!

موفق باشید و جیب و حسابتان پرپول

 

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید آن را با دوستان خود به شتراک بگذارید:

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *