چگونه در بانک سرمایه گذاری مناسبی داشته باشیم؟

چگونه در بانک سرمایه گذاری کنم؟

سرمایه گذاری مناسب یکی از راههای افزایش درآمد است تا بتوانید زندگی بهتری برای خود رقم بزنید. هر پس انداز ی چه کم و یا زیادی داشته باشید این مقاله میتواند برای شما مفید باشد.

سرمایه گذاری ما باید سودآوری مناسبی داشته باشید. سرمایه گذاری در بانک میتواند گزینه مناسبی باشد و در این روزها اتفاقاً بحث آن نیز خیلی داغ است.

در این مقاله ما سعی میکنیم به سوالات زیر پاسخ دهیم: آیا سود سرمایه گذاری در بانک مناسب است؟ اگر سود خوبی دارد، ریسک آن چقدر است؟ چگونه این کار را انجام دهیم؟ کدام بانکها بهتر هستند؟ که در ادامه به آنها می پردازیم.

سرمایه گذاری در بانک

همانگونه که عنوان شد بانک یکی از مکانهایی است که ما میتوانیم در آن سرمایه گذاری کرده و سود بدست بیاوریم.

عموماً در سایر نقاط دنیا سرمایه گذاری در بانک کمترین سود و کمترین ریسک را دارد. اما این موضوع در کشور ما کاملاً برعکس است و جزو کشورهای استثناء در دنیا هستیم!

شعبه بانک
شعبه بانک

در حال حاضر یعنی اسفند سال ۱۳۹۵ سودی که در سیستم بانکی پرداخته میشود سودی خوب و مناسب است. در حالیکه باید در میان فرصتهایی سرمایه گذاری قاعدتاً سود بانکی کمترین میزان سود باشد! سود بالای پرداختی در ایران دلایل متعددی دارد که یکی از آنها کمبود نقدینگی و تورم است که به بحث کنونی ما ارتباطی ندارد.

شورای پول و اعتبار

میزان سودی که قرار است به این سپرده های سرمایه گذاری پرداخت شود از سوی شورای پول اعتبار و در بانک مرکزی  مشخص و اعلام میشود. در حال حاضر که سال ۱۳۹۵ است سود قابل پرداخت به سپرده های یکساله ۱۵ درصد می باشد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
بانک مرکزی

اگر نرخ سود ۱۵ است پس این سودهای پرداختی بانکها چیست؟

بانکها برای اینکه بتوانند با همدیگر، برای جذب سپرده بیشتر رقابت کنند به پرداخت سودهای بیشتر روی آورده اند. بانکها ملزم به رعایت نرخ سود اعلامی از سوی شورای پول اعتبار هستند ولی با این نرخ سود نمیتوانند سپرده بیشتری از مردم جذب نمایند.

بنابراین بانکها صندوقهای سرمایه گذاری خود زیر نظر بورس اوراق بهادار را تاسیس کرده و از آن طریق تا سودهای ۲۴ درصد هم پرداخت میکنند.

چگونه سرمایه گذاری کنم؟

برای سرمایه گذاری نیاز به مبلغ اولیه ای است. سرمایه گذاری در بانک را میتوان با یک حداقل مبلغ یعنی پنجاه هزار تومان و بیشتر انجام داد. شما میتوانید به بانک مراجعه کرده و درخواست افتتاح حساب سرمایه گذاری بنمایید.

با توجه به بخشنامه بانک مرکزی،  فقط افتتاح سپرده سرمایه گذاری تا یکسال مجاز می باشد یعنی در آخر اتمام دوره یکساله سپرده به خود شما بازگردانده میشود. شما باید مجدداً آن را تمدید کنید البته با نرخ های جدیدی که اعلام میشود. در سالهای گذشته این حساب میتوانست برای مدت پنج سال افتتاح شود. یعنی سود پرداختی در این پنج سال همان نرخ سودی است که در زمان افتتاح سپرده توافق شده است.

مدارک مورد نیاز

حتماً خاطرتان باشد که شناسنامه و کارت ملی را همراه خود داشته باشید.

موسسات مجاز

توصیه میشود که در بانکها و موسسات مجاز سپرده گذاری کنید چون اگر مشکلی هم بوجود آید تحت حمایت حداقلی بانک مرکزی خواهید بود برای آگاهی از آخرین لیست  کلیک کنید.

قبل از ادامه بحث میخواهیم تا حدی از شرایطی که در سیستم بانکی ما وجود دارد آگاهی پیدا کرده و با دقت بیشتری این سرمایه گذاری را انجام دهیم. یعنی به نوع میخواهیم بسنجیم ریسک بانکهای کشور به چه میزان است.

یکی از شرایطی که در شبکه بانکی ما وجود دارد بازی پانزی است.

بازی پانزی

وقتی بانک سود بالا به سپرده های مشتریان پرداخت میکند و این سود را از سپرده مشتری جدید خود پرداخت میکند وارد بازی پانزی شده است. یعنی اینکه بانک در فعالیتی سودآور سرمایه گذاری نکرده و سودی که به مشتریان خود پرداخت می کند از پولهایی است مشتریان جدید برای افتتاح حساب و سرمایه گذاری به بانک تحویل میدهند.

بازهم خلاصه تر اینکه از پول شما سود دیگران را پرداخت میکند. در حالیکه این سود باید از یک فعالیت درست اقتصادی حاصل شود نه از پول شما!

در حال حاضر برخی از موسسات مالی ایران و بانکها از این طریق سود مشتریان خود را پرداخت میکنند. اگر این موضوع خوب مدیریت نشود در نهایت به جایی میرسد که دیگر پولی نخواهد بود و آنجاست که بحران شروع میشود. این بازی اولین بار توسط چالز پانزی در سال ۱۹۲۰ استفاده شده است که بعد از آن بارها و بارها مورد استفاده قرار گرفته است.

بانکهایی با سود بیشتر

بانکها و موسساتی هستند که سود بیشتری پرداخت میکنند. در شرایط کنونی اقتصاد این وضعیت نشان از قدرت بانک نیست! بلکه نشاندهنده ضعف و نیاز شدید بانک به پول است.

با پرداخت سود بیشتر، بانک سپرده بیشتری اخذ میکند تا نیازهای خود را برآورده سازد. بنابراین با توجه به توضیحی که در مورد بازی پانزی گفته شد سپرده گذاری در این بانکها با احتیاط بیشتری انجام شود بهتر است.

در نهایت چکار کنم؟

اگر تمایل به افزایش درآمد خود دارید میتوانید از همین الان شروع کنید. یکی از راهها سپرده سرمایه گذاری در بانک است.

با همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی  به چند بانک مراجعه و از چند و چون و نوع حسابها و سودی که پرداخت مینمایند آگاهی کسب نمایید. البته بازهم یادآوری میکنم از موسسات غیر مجاز و بانکهایی که سود زیادی نسبت به سایر بانکها پرداخت مینمایند جداً پرهیز نمایید. مجدداً اسامی بانکها و موسسات مجاز که از سوی بانک مرکزی تایید شده اند را مشاهده کنید.

جیب و حسابتان پرپول و زندگی شادی داشته باشید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید آن را با دوستان خود به شتراک بگذارید:

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *