سرمایه گذاری در بازار خودرو چیست؟

سرمایه گذاری در بازار خودرو

در این نوشتار قصد داریم بررسی کنیم که چگونه می­توان در بازار خو­­­­­­­دروی ایران سرمایه گذاری کرد؟ اینکه اصلاً سرمایه‌گذاری در خودرو به‌صرفه است یا نه؟

 

شرایط بازار خودور

 شاید به خاطر بیاورید که در سال‌های گذشته بازار خودرو خیلی پر معامله و به‌اصطلاح داغ بود. قیمت‌های خودرو به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کردند. به همین دلیل برخی از سرمایه گذران در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱  در این بازار سرمایه گذاری کرده و از افزایش قیمت استفاده می­‌کردند.

اکنون شرکت‌های خودروسازی ایران با شرکت‌های بزرگ دنیا قراردادهای جدیدی منعقد نمودند. در کنار شرکتهای ایرانی شرکتهای خارجی نیز شرایط فعالیت بهتری در بازار دارند.

بنابراین سرمایه گذاری در این بخش متنوع شده است. میتواند در صورت انتخاب درست میتوانیم سود خیلی خوبی هم بدست آوریم.


در حال حاضر چگونه در خودرو سرمایه گذاری کنم؟

در حال حاضر تورم تا حدی کنترل شده است و قیمتها مثل آن سالها افزایش پیدا نمیکنند. بنابراین سرمایه گذاری در این بازار به امید اینکه قیمت افزایش یابد و شما سود ببرید همانند گذشته نیست و شاید تاحدی به صرفه نباشد.

اگر اینطوری نمیشود پس چگونه در این بازار سرمایه گذاری کنم و سود خوبی بدست بیاورم؟ در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

 

سرمایه گذاری و کسب درآمد از مشارکت در خودرو

یکی از روش‌های سرمایه گذاری در خودرو طرح‌های مشارکت متنوعی است که از سوی شرکت‌های خودروسازی اعلام می­شود.

به‌طور مثال شرکت‌های خودروسازی مانند ایران خودرو ، سایپا و یا شرکت‌های داخلی و خارجی دیگر برای تأمین منابع مالی موردنیاز برای تولید خودرو، به‌صورت دوره ­ای طرح‌های مشارکت خود را اعلام عمومی می­کنند.

شرکتهای خودروسازی را از جستجو در گوگل میتوانید پیدا نمایید.

یعنی شما با پیش‌خرید کردن خودرو پولی به شرکت پرداخت می­کنید. در عوض شرکت نیز در پایان دوره مشارکت به شما سود پرداخت می‌نماید. اسم اینکار پیش خرید خودرو است.

عموماً سودهایی که برای این مشارکت پرداخته می­شود از سود بانکی بیشتر است.

ازاین‌رو با مراجعه به سایت شرکتهای ایران خودرو ، سایپا ، نگین خودرو ، رامک خودرو و یا سایر شرکت‌های خودروسازی داخلی و خارجی می­توانید فرصت‌های سرمایه گذاری مناسبی را پیدا نمایید.

 

خودرو را تحویل بگیرم یا وسط کار انصراف بدهم؟

شما به سه صورت میتوانید در این بازار فعالیت کنید:

۱- قبل از اینکه موعد تحویل شما برسد انصراف دهید و با سودی با یکی دو درصد کمتر از این بازار خارج شوید. اگر اختلاف قیمت، بین قیمتی که شرکت به شما تحویل میدهد با بازار بیرون وجود ندارد بهتر است این روش انتخاب شود. مزیت اینکار به این است که درگیر فروش خودرو نخواهید شد.

۲- روش دوم این است که حواله ثبت نام را در بازار به فروش برسانید. این روش عموماً در خودروهایی که استقبال خوبی در بازار دارند و قیمت شرکت خیلی پایین تر از بازار است نتیجه میدهد. در ادامه  مقاله روش فروش نیز عنوان خواهد شد.

مثالی در این مورد عنوان میکنم تصمیم گیری در موارد مشابه با خود شما باشد. چندی پیش ثبت نام خودروی رنو کولئوس ۲۰۱۷ بود. قیمت شرکت ۱۹۹ میلیون تومان بود. ثبت نام با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان پیش پرداخت شروع شد.

به سرعت ظرفیت تکمیل و فروش تمام شد. بعد از مدتی همان حواله های پیش خرید شده، به قیمت ۱۳۰ میلیون به فروش گذاشته شد.

۳- روش سوم این است که صبر نمایید و خودرو را تحویل گرفته و به فروش برسانید. همانگونه که عنوان شد باید قیمت بازار بیش از قیمتی باشد که شرکت به شما تحویل میدهد.

در این روش هم سود مشارکت را کامل دریافت کرده اید و هم از فروش خودرو سود خوبی عاید شما شده است.

معرفی برخی از روشهای فروش خودرو

 

  • آگهی در روزنامه همشهری (هزینه دارد): کافی است به ۱۱۸ زنگ بزنید و شماره نزدیکترین به خود را از آنها بخواهید.

 

(آگهی در تمامی سایتهای یادشده رایگان می باشد)

  • فروش در بازارچه های خودرو، مانند بازارچه چیتگر تهران
  • سپردن به نمایشگاه ماشین

 

برای فروش شما میتوانید از روزنامه و یا سایتهایی گفته شده استفاده کنید.

ولی توصیه من این است که با همان نمایندگی فروش صحبت کنید با پرداخت مبلغی به نمایندگی، کار فروش را به آنها بسپارید. نظارت و پیگیری از فروشنده به هیچ وجه فراموش نشود.

چطور این سرمایه گذاری را انجام بدهم؟

برای این کار هم می­توانید به نمایندگی های این شرکت­ها مراجعه کنید و هم از سایت آنها ثبت نام کنید.

به دلیل متغیر بودن طرحهای یادشده نمیتوان پیشنهادی ارائه داد. بهتر است با مراجعه به نمایندگی و یا سایت شرکتها، از اطلاعات طرحهای مشارکتی، شامل میزان سود، مبلغ اولیه سرمایه گذاری، مدت زمان مشارکت آگاهی پیدا کرد.

در ادامه با ارزیابی مناسب، بهترین مورد را که با شرایط شما منطبق باشد انتخاب نمایید. پس از انتخاب طرح مورد نظر می­توانید قرارداد منعقد کنید. اگر در سایت سرمایه گذاری کرده باشید، یک شماره پیگیری و رمز عبور به شما اختصاص می­یابد. به هر صورت یک قرارداد به شما تحویل خواهد شد.

نکته: اگر به هر دلیلی شما به پول خود پیش از اتمام زمان قرارداد نیاز داشتید می‌توانید قرارداد را فسخ کرده و پول خود را بگیرید. فقط کمی از درصد پول شما کاسته خواهد شد و چند روزی زمان نیاز است تا پول را به‌حساب شما واریز نمایند.

امیدوارم این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

جیب و حسابتان پر پول و زندگیتان شاد

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید آن را با دوستان خود به شتراک بگذارید:

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

11 نظر

    1. محبوب صادقی

      با سلام و ضمن تشکر. به صورت ماهانه محاسبه و در پایان قرارداد از مبلغ باقیمانده ای که باید برای تحویل خودرو پرداخت کنید کسر می‌گردد. موفق باشید.

      پاسخ
  1. متین

    سلام ببخشید من طرح اتوخدمت سایپا یکساله نوشتم برا پراید و تیبا و پیش پرداخت دادم و سود ماهانه هم گرفتم و دو ماه دیگه موعد یکساله هست برا تحویل خودرو یا انصراف و گرفتن پول.به نظرتون میتونم خودرو رو تحویل بگیریم یا حواله خودرو رو دوماه بعد و تو بازارآزاد به قیمت روز بفروشم تا سود کنم یا بیخیال بشم همون پول خودمو بگیرم و قید گرفتن رو بزنم….لطفا راهنمایی کنین.صرفه به این هست خودرو تحویل بگیریم؟؟ یا بعد تمام شدن قرارداد پول پیش پرداخت رو بگیریم و انصراف بدیم؟

    پاسخ
    1. محبوب صادقی

      با سلام

      اگر قیمت خودرویی که شرکت تحویل می‌دهد با قیمت بازار متفاوت بود به صرفه است که خودرو تحویل بگیرید. الان که ابتدای شهریوز است قیمت بازار با قیمت کارخانه به شدت متفاوت است.
      موفق باشید.

      پاسخ
  2. مسعود

    با سلام
    من اسفند ماه پنج خودرو از خانواده دنا ثبت نام کردم و برای هر کدام ده میلیون دادم زمان دعتونامه هم مرداد بود که تاخیر داره میخواستم بدونم چطور میتونم با فروش این حواله ها سود بیشتری کنم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. محبوب صادقی

      سلام

      به سایتهای خرید و فروش خودرو مراجعه کنید و با کمی جستجو پاسخ خود را خواهید یافت.

      موفق باشد.

      پاسخ
  3. ریحانه

    بله آموزش دلالی… همین کارا باعث آشفتگی بازار شده.. اونایی هم که خریدار واقعی ان گرفتار شدن چون اقتصاد دست یه عده اس که فقط دنبال سودن فکر مردم بدبخت که نیستن

    پاسخ
    1. محبوب صادقی

      سلام

      افراد توانایی آنرا ندارند که بازار را به جهتی حرکت دهند. این اقدام درجای دیگری شروع می‌شود . متاسفانه شرایط اقتصادی کشور ما هم بدین گونه است.

      موفق باشید.

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *