سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری چیست؟

مقدمه

سرمایه گذاری یعنی پول اضافه ای که در محلی قرار داده می شود که از طریق آن درآمدی کسب میگردد. به طریقی که  منجر به افزایش سرمایه (پول) اولیه بشود. در حیطه مورد بحث ما سرمایه گذاری از راههای کسب درآمد و استقلال مالی است.

روشهای کسب درآمد

ما در زندگی خودمان از دو راه عمده  میتوانیم پول بدست بیاریم یا خودمون برای آن کار کنیم مثلاً یک کارمند و کسان دیگر دستمزد ما رو پرداخت کنند. و یا اینکه کاری کنیم که پول برای ما کار کند مانند خیلی از افراد ثروتمند  که از این طریق ثروتشان رو افزایش می دهند.

روشهای مختلف سرمایه گذاری در ایران

در ایران بازارهای مختلفی برای سرمایه گذاری وجود داره که با بررسی شرایط میتوان یکی از آنها را برای سرمایه گذاری و کسب درآمد انتخاب کرد.  میتوان به راههای زیر اشاره کرد:

  1. بازار مسکن و مستغلات: میتواند خرید و فروش، رهن و اجاره، مشارکت در ساخت رو شامل شود.
  2. بازار بورس: بورس شامل بورس اوراق بهادار و بورس کالا می باشد. کار در این بازار نیاز به مهارتهای خاص دارد و باید از روحیه خاصی هم برخوردار بود. برای آشنایی با بورس اوراق بهادار به سایت irbourse.com و برای بورس کالا به سایت www.ime.co.ir مراجعه کنید.
  3. سرمایه گذاری در بانک: میتوانید پول پس انداز شده خود را با افتتاح یک حساب پس انداز ( نه جاری و یا قرض الحسنه) در بانک سپرده کنید و در مقاطع زمانی سود دریافت کنید. این سرمایه گذاری کم ریسک ترین و بنابراین کم سودترین نوع سرمایه گذاری نیز می باشد.
  4. صندوق سرمایه گذاری بانکها: این صندوقها متعلق به بانکها می باشد و عموماً سود بیشتری نسبت به حسابهای پس انداز بانکها پرداخت می کنند و درآمد بیشتری عاید شما می نماید.
  5. اوراق مشارکت: این اوراق در بانکهای عامل توزیع میشود که سودی تقریبا مشابه سود بانکی دارند. ولی اگر توانستید اوراق منتشر شده سالهای گذشته را پیدا نمایید سود بیشتری نسبت به سود جاری بانکی دارند. لازم است ذکر شود که برای فروش آنها باید به بورس مراجعه شود.
  6. سپردن پول به دیگران: روش دیگری هم هست که شما پول خود را به دیگران واگذار می کنید تا آن فرد بعداً از درآمد حاصله سود شما پرداخت نماید. باید توجه داشته باشید اولا به فرد اعتماد وجود داشته باشد و ضمانت کافی نیز اخذ کنید ثانیاً پول آن در کسب و کاری استفاده شود و به مسئله ظریف ربا نیز توجه لازم بشود بهتر است.

چگونه با درآمد فعلی سرمایه گذاری کنیم؟

شاید در بحث سرمایه گذاری این موضوع عنوان شود که پول اضافه ای به خاطر مخارج بالا در زندگی باقی نمیماند که بتوان با آن سرمایه گذاری انجام داد! شاید در نگاه اول این موضوع درست باشد. شاید نتوان درآمد را در وهله اول زیاد کرد تا پس اندازی داشته باشیم ولی چیزی که عموماً در نظر گرفته نمیشود بخش هزینه هاست. دقت کردید عموماً از درآمد صحبت میکنیم و از هزینه ها صحبتی به میان نمیاد، هزینه ها بخش مهمی در ایجاد پس انداز هستند که بایستی به آنها توجه ویژه داشته باشیم و با کاهش هزینه هایی که میتوان آنها را کاهش داد بتوانیم پس اندازی که مورد نیاز سرمایه گذاری است را جمع آوری کنیم.

زندگی کارمندی و ضرورت سرمایه گذاری

زندگی کارمندی تشابه و مثالی است از زندگی که صرفاً باید برای دیگران کار کنید و با تلاش فراوان هم آنچنان تغییری در وضع درآمدی خود نخواهیم داشت و همچنین چشم به تصمیم کارفرما و یا رئیستان برای ارتقا و یا افزایش حقوق بدوزیم. اگر درآمد دیگری داشته باشیم تا حدی میتوانیم از این دغدغه ها راحت شده و زندگی آسوده تری داشته باشیم.

اگر یک حساب سر انگشتی انجام دهید مشخص می شود که با زندگی حقوق بگیری نمی توان ثروت اندوخت و رفاه مناسبی برای خود و خانواده فراهم کرد. هر چه سابقه کاری و به تبع آن درآمد افزایش میابد به نسبت بیشتری هزینه ها افزایش میابند. به عنوان نمونه اولین آیتمی که با افزایش درآمد زیاد میشود مالیات است که دولت قبل از اینکه درآمد به دست شما برسد از درآمد شما کسر می کند. به مرور هزینه های فرزندان، هزینه های نگهداری خانه و غیره مجموع هزینه های زندگی شما را افزایش میدهند و بعد از مدتی به سختی امرار معاش میگردد. از اینرو یادگیری ضرورت سرمایه گذاری بیش از پیش آشکار می گردد.

مهارت در سرمایه گذاری

کسب هر مهارتی نیاز به تمرین دارد. مثلا شنا رو مجسم کنید. آیا با دونستن تئوری و خواندن کتاب شنا و یا گوش دادن به مربی شنا, آیا میتونید خودتون رو شناگر بنامید. باید باید در استخر موارد گفته شده رو تمرین کرد و مدام به دانش خودتون اضافه کنین و اشتباهات خودتون را اصلاح کنید تا در شنا مهارت کافی پیدا کنید. در سرمایه گذاری و کسب درآمد حاصل از سرمایه گذاری نیز این موضوع صادق است. باید دانش رو یاد بگیرید و در بازار فعالیت کنید و مدام در حال یادگیری بوده و اشتباهات خودتون رو اصلاح و جبران کنید تا مهارت شما افزایش پیدا کند.

حتماً پیشنهاد می کنم کتابهای معتبر در این موضوع رو بخونید و یا از آموزشهای تصویری و یا صوتی اساتید بهره ببرید. برای شروع پیشنهاد میکنم کتاب پدر پولدار، پدر بی پول نوشته رابرت کیوساکی را مطالعه کنید. این کتاب دید مناسب از شرایط زندگی و خلاص شدن از دوندگی همیشگی را ارائه می دهد.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. و همیشه جیب و حسابتان پرپول باشد. موفق باشید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید آن را با دوستان خود به شتراک بگذارید:

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

3 نظر

  1. جعفررئیسی گهروئی

    درود بر شما دوست عزیز و گرامی
    از اینکه افرادی مثل شما در مملک هستند و فعالیت می کنند و راهکار ارائه می دهند بی نهایت خرسندم. مطالبتون خیلی عالیه بخصوص مصاحبه شما با آقای محمد پیام بهرام پور را گوش دادم و تاثیر شگرفی در من گذاشت. باز هم ازتون ممنونم و امید وارم در آینده بتونم از نزدیک خدمتتان باشم.
    با تشکر رئیسی
    مدیر خدمات فنی مهندسی نوین و موسس و مدیر آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای نوین

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *